06-12451555

BLOG


Praktische tips als wifi even niet werkt met pubers in het spel

Zo, laatste online meeting zit er op. Het is het einde van de dag en nog droog buiten. Ik loop even naar boven om te kijken of de kinderen meegaan om een ommetje te lopen. Even weg van het scherm, even in de frisse buitenlucht, bewegen en bijpraten over de dag. Onze afspraak is dat we kloppen voordat we deuren open doen omdat anders ouders zomaar tijdens een les komen binnenvallen. Eigenlijk zou het niet kloppen nu niet nodig zijn want de laatste online lessen zijn geweest. Voor de zekerheid klop ik eerst en roep vrolijk: ‘Tijd voor een ommetje!’. Nou, die vrolijkheid is zo weg want het antwoord is: ‘Ga weg, ik ben mijn wifi aan het fixen, die klote booster kapt er steeds mee’. Met een super chagrijnige en boze blik en een wit bekkie. Piet is helemaal uit het veld geslagen nu zijn wifi niet werkt. Aan zijn gezicht te zien is hij vandaag ook nog niet buiten geweest. Pfff, vermoeiend die pubers. Hoe kan je je zo druk maken over een niet werkende wifi? Natuurlijk is het irritant, helemaal in de COVID-19 situatie met het digitaal onderwijs en - digitaal werken. Maarja, ga je er dood van? Nee. Dus. Is het aan mij om deze puber een wijze les te gaan leren. Best lastige opgave omdat de sfeer waarin dit moet gebeuren alles behalve gezellig is. Gelukkig kwam onze andere schat wel enthousiast mee naar buiten. Herkenbaar? Benieuwd naar mijn aanpak? Lees verder.


Bij mijn puber werkt het meestal als ik hem letterlijk uit de situatie haal en de situatie samen vanaf een afstand te bekijken. Hoe geïrriteerd je zelf ook bent (want hoe kan het dat iemand zo van slag is als wifi het even niet doet?), kijk van een afstand naar de situatie van jouw lieve puber. Wat is er aan de hand? Wat gebeurt er nou precies? Waarom is het zo erg? Waarom is hij zo van slag?

In mijn geval heb ik hem verplicht om een ommetje te gaan lopen. Even weg van zijn kamer, weg van de computer en buiten uitwaaien. Al wandelend hebben we om de beurt benoemd wat er was gebeurd. Bijvoorbeeld: Piet was druk bezig met allemaal mooie ideeën uit te proberen op zijn computer, de droom van Piet is digitaal rechercheur worden en op zijn manier is hij hier al een beetje mee bezig, Piet was in gesprek met vrienden via een speciaal programma, plotseling slaat de computer niets meer op en was het gesprek weg. De speciale wifi booster op de kamer van Piet knipperde raar, Piet probeerde van alles om internet weer te maken wat niet lukte, zijn moeder komt hem halen voor een ommetje, Piet is boos. Boos omdat hij zijn ideeën niet op de computer verder uit kan werken met de angst zijn ideeën te vergeten en omdat hij geen gesprek meer heeft met zijn vrienden, Piet zorgde voor een chagrijnige sfeer in huis, door het thuis moeten werken en door het digitaal onderwijs vanuit huis klapt wifi eruit.Tja, dit verklaart al meer waarom hij zo van slag is. Hij was bezig met zijn droom. En daar heeft hij toch echt wifi bij nodig. Deze happening dat wifi ermee stopt is dus cruciaal voor zijn droom en voor hem. Dat voelt bij hem alsof de wereld vergaat. Echt waar!


Daarna bekijk ik altijd waar we zelf invloed op hebben: wat we zelf kunnen veranderen en wat niet. Kunnen we iets aan doen dat COVID-19 er is en dat ik thuis moet werken en de kinderen thuis digitaal onderwijs moeten volgen? Nee. Kan hij het feit dat de wifi het even niet doet zelf veranderen? Nee maar wel met hulp van mij of mijn man. Onze conclusie was dat we samen konden kijken hoe we de wifi weer aan de praat krijgen. Kon hij iets veranderen aan de angst om zijn ideeën kwijt te raken? Ja! Kon hij iets veranderen aan de sfeer in huis? Ja en ikzelf ook. Kon hij iets veranderen dat zijn gesprek met vrienden weg was? Ja. Kortom, genoeg ingrediënten voor een betere reactie dan hij tot nu toe had laten zien.


Er zijn dus een boel dingen zelf te beïnvloeden en aan te pakken op het moment dat de wifi het niet meer doet. En ook zonder wifi blijft er nog een heleboel over: veel kan er nog wel maar dan anders. Piet en ik zijn het erover eens dat het volgende stappenplan gaat helpen:

  • de richtlijnen vanwege COVID-19 over thuiswerken en thuisonderwijs laten we los. Dit is zoals het is. Dit kunnen we niet veranderen. Daarom accepteren we dit zodat we het los kunnen laten en meer ruimte overhouden voor andere dingen.
  • voordat Piet boos wordt omdat de wifi het niet doet, checkt hij wat er allemaal nog wel kan in plaats van wat er allemaal niet meer kan zonder wifi. Dit maakt hem minder boos en geeft kansen voor een creatieve reactie op de teleurstelling.
  • mijn man of ik schakelen een wifi-specialist in van onze wifi-bedrijf die gaat kijken wat wij anders in ons huis moeten doen.
  • zijn ideeën schrijft Piet op, op een papier of een apart schrift daarvoor, en maakt daarvan een foto met zijn iphone. De kans dat hij zijn ideeën kwijt zou raken wordt hiermee kleiner. Op het moment dat wifi weer werkt, pakt hij de foto, schrift of papier erbij om de ideeën vorm te geven op de pc.
  • het gesprek met vrienden doet hij niet via wifi maar via de telefoon en, als dat niet wenselijk is, op een later moment als wifi weer werkt.


Kortom, er zijn nog voldoende mogelijkheden zonder wifi. De grote uitdaging is nu om het stappenplan ook echt uit te voeren. Hoe je dat doet? Heel simpel: gewoon doen. Wat helpt is om dit lijstje uit te printen en in de buurt van de eettafel te hangen in het zicht van iedereen. Op deze manier wordt je er aan herinnert, is het mooie gespreksstof voor tijdens het eten en kunnen anderen je er op aanspreken.


Leermoment

Mijn ervaring is dat het niet voor niets is, dat zo’n rare aanvaring met een kind gebeurt. Iets of iemand wil je hier een les geven. Een les waar je weer beter van wordt. Het helpt mij altijd om hiervoor te bedanken. De bedanken voor dit leermoment. Mijn vader is nog niet zo lang geleden overleden. Ik richt me tot hem kijkend naar de lucht en zeg: ‘Bedankt!’. Daarna kijk ik wat we van zo’n moment geleerd hebben en mee kunnen nemen naar een volgende keer. In dit geval is dat voor Piet dat een dergelijk stappenplan ook toe te passen is in andere situaties. Bij andere veranderingen. Dat maakt Piet nu minder angstig omdat hij de stappen nu kent. Mijn leermoment is het loslaten van Piet om het moment dat hij zo boos en gefrustreerd reageert. Dat is echt van hem. Ik moet mij daar niet door laten beïnvloeden en gewoon even wat anders gaan doen en daarna rustig en met aandacht met hem gaan praten. En ook dit schrijf ik dan op en hang de leermomenten zichtbaar voor het hele gezin op in huis. Want ook de anderen kunnen hier profijt van hebben.


Bedankt!

Bedankt! voor het lezen van dit blog. Wil je ook zo omgaan met pubers en wifi problemen? Lees dan ook het ebook ‘Bedankt! Succesvol aanpassen aan veranderingen in 5 stappen’. Het is een makkelijk leesbaar, beknopt en praktisch ebook over onder andere veerkracht en aanpassingsvermogen en gratis te downloaden via de site www.marielouisedibbets.nl








Wed, 20 January